Utifrån medias utrikeskorrespondens är det lätt att helt
glömma bort att mellan östern inte är den enda krigsskådeplatsen i världen. Samtidigt
som kvällspressen lägger fullt fokus på striderna i Aleppo inleder Kenya en
amfibisk offensiv mot Kismayo i Somalia, sydsudanesiska regeringsstyrkor
drabbar samman med rebeller i Khartoum och Mali dras allt djupare ned i den
inbördes konflikt som plågat landet sedan januari (som jag även berör här).
Man kan tycka att den medierevolution som Internet innebar
skulle resultera i ett större folkligt intresse för sin omvärld. Landets
redaktioner stod plötsligt inte bara direkt sammankopplade med andra
redaktioner i andra länder utan även medborgare i nästan alla världens stater.
Vad som skedde där spelade även roll här. I och med att de sociala medierna på
allvar gjorde en tung och bestämd inmarsch i våra datorer och smarta telefoner
borde informationssamhället vara ett faktum, och delvis är det väl så.
Informationen flödar och vi är mer medvetna än någonsin. Vi
vet vem som låg med vem i Big Brother, varför Kissie dissar Blondinbella och
vad Snookis son heter. Vi har superkoll på vilka medieprofiler som skapats
framför vilka TV-kameror och vilka nöjesredaktioner som sedan upphöjer dessa
profiler till skyarna.
Men vi har inte koll på Somalia, Sydsudan eller Mali. Vi vet
ungefär var Damaskus ligger. Den arabiska våren spänner över en gigantisk
region och berör en rad våldsamma envåldshärskare och den svenska staten har
direkt intervenerat i skeendet. Men de konflikter som inte rör Stockholm eller
Washington D.C. – de rör inte pressen och då heller inte oss.
Samtidigt som svensken sveper en god Singha på en bar i
Phuket eller strosar runt i Pattaya har det sedan år 2004, i Pataniregionen i
södra Thailand, rasat en blodig konflikt mellan Bangkok på ena sidan och
muslimska separatistgrupper på den andra. Bara timmar från de vita sandstränderna och
det sprudlande nattlivet kan en lärare inte gå till sin arbetsplats utan att
riskera sitt eget liv.
Även om den del av befolkningen som inte bär vapen och
deltar i striderna tydligt visat att man inte efterfrågar någon form av
separation alls från Thailand så är det likväl insurgenternas främsta mål och
det har sedan början på 2000-talet varit tydligt att man knappast skyr några
som helst medel för att få sin vilja igenom, vilket bland annat dödsantalet på
över 5000 varit ett bevis på. Konflikten mellan buddhister och muslimer (oftast
av malaysisk härkomst) i det av Thailand anno 1909 ockuperade södra områdena är
gammal men dess moderna tappning var inte ett faktum förrän thailändska
myndigheter 2004 medgav att den senaste tidens grova kriminella gärningar inte
varit ett resultat av ett ökat antal banditer och andra kriminella gäng i
regionen, utan att det faktiskt rörde sig om religiös och nationalistisk
separatism. Dåvarande premiärminister Thaksin Shinawatra intog, i kölvattnet av
elfte septemberattackerna, en mycket hårdare linje mot de väpnade
organisationer som verkade i regionen än vad man tidigare gjort. Motsättningar
mellan militär och polis samt dåligt planerade operationer som skapade en
tydlig blow back effekt fick dock konflikten att eskalera. Parallellt med
händelseutvecklingen i södern har också en närmast panikartat situation varit
vardag i maktens korridorer i Bangkok där regeringar bytts ut på löpande band
och västerlänningar, i jakten på good-guy-badges, marscherat sida vid sida med gulklädda
fascister.
De södra provinserna styrs på samma sätt som de norra; genom
av Bangkok valda guvernörer. Trots en stark etnisk medvetenhet har man i
Bangkok ändå valt att sätta thailändska buddhister på guvernörsposterna i
söder, något som spätt på redan strama relationer mellan buddhister och muslimer,
mellan norr och söder. Den ytliga maktdelningen till trots är det thailändska
politiska systemet trögt, korrumperat och centraliserat. Det moderna centrumet
i Bangkok står i stark kontrast till periferin i det relativt fattiga Patani.
Politiskt utanförskap hand i hand med en stark vilja att fortast möjligt
standardisera buddhistisk kultur och assimilera allt annat har skapat en ohållbar
situation. Bangkok har flera gånger visat en oförmåga till att på riktigt
analysera situationen och förstå förhållandena i Patani. Att Thailands
regeringschef strax efter kuppen mot Shinawatra 2006 var muslim förändrade
inget.
Just militären och dess position i samhället är ett annat
problem. I skillnad från vad vi i Väst är vana vid är den thailändska försvarsmakten
en väldigt bastant myndighet och banne den politiker som försöker sätta sig upp
mot landets generaler. I södra Thailand har den konservativa och rojalistiska
krigsmaskinen en truppnärvaro på tiotusentals, att ta ”hem” dem och samtidigt
ge regionens provinser ett utökat självstyre skulle inte bara ses som ett
misslyckande för militären, utan även som ett direkt försvagande av den
thailändska kungamakten. Ett tillbakadragande skulle innebära mindre militär
makt, och en svagare militär ses av många som ett led i ett större projekt som
syftar till att ge tillbaka makten till Thaksin Shinawatra, som ju avsattes av
militären 2006. Trots det stora antalet militär personal på plats är säkerheten
ändå så pass dålig att thailändska medborgare i regionen uppmuntras till att
själva beväpna sig.
Även om den slipsbärande delen av den thailändska
maktapparaten inte längre räds att tala i termer av decentralisering och
regional autonomi, och även om inte alla våldsorganisationer i södern
förespråkar full secession, så är det fortfarande en lång väg att gå innan fred
kan slutas. Bangkok ser separatismen som ett hot mot staten och kommer därför
alltid att försöka lösa problemet, med våld om så behövs. Den militanta delen
av södern ser i sin tur staten Thailand som ett hot mot vad man själva
uppfattar som sin nation och blivande stat. Det är majoritetskultur mot
minoritetskultur och någon form av gemensamt säkerhetskomplex kan inte
upprättas förrän de båda kulturerna tillåts samexistera i en fungerande
symbios, något som kan tyckas vara närmast omöjligt i ett Thailand där
invånarna delar synen på folk och nation med 1900-talets europé.
Men även om en tvåstatslösning skulle bli en realitet skulle
de båda staterna, Thailand och ”Sydthailand” mycket troligt utgöra nya hot mot
varandra. Gränstvister och risken att Sydthailand skulle bli ett ännu starkare fäste
för jihadism skulle snabbt hamna på dagordningen och risken för nya väpnade
konflikter skulle skapas snabbare än kvickt.
Vägen till fred är lång, så kanske är det ändå bra att
svenska turister dagligen tar flyget runt halva klotet för ett par veckors förströelse
bland milslånga sandstränder, billiga drinkar och vackra damer. Alternativet
hade varit ett Thailand utan sin livsvikta turistindustri, utan inkomsterna de
genererar och med en troligen mycket mer framträdande ytterkantspolitik.
Och det är något vi alla, vare sig vi tillhör Kissie-generationen
eller inte, vet vad det kan leda till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar