söndag 18 juli 2010

Ett frihetsparti!

För exakt en vecka sedan publicerade Jan Källberg en trevlig och positiv artikel på DagensPSoch efterfrågade ett nytt frihetligt parti i Sverige, och jag förstår honom. I artikeln radar han upp 15 exempel på punkter som detta parti skulle kunna ta till sig.

I mångt och mycket håller jag med Källberg, men listan lämnar ändå mycket att önska. Första delen av listan handlar om att göra det lättare för folk att äga, men han går inte hela vägen. Istället för Källbergs höga tak på antalet vapen man får äga, hur mycket du får tjäna utan att deklarera och vad du får sälja till andra - varför inte avskaffa allt vad vapenlicenser och alkohollicenser heter?

Källberg nämner också kommunaliserad polis (en fråga där jag går stick i stäv med Folkpartiet), presstödets avskaffande och ett flertal andra godbitar som är för mina öron vad höga skatter verkar vara för Lars Ohlys.

Det enda jag inte är helt nöjd med (bortsett från att Källberg känns lite för "mesig" ibland) är kravet på att offentligt anställda som begår brott ska straffas hårdare än andra. Han menar att dessa har allmänhetens förtroende men jag anser inte att en lärare på en kommunal skola ska få sin p-böter dubblad bara för att denne jobbar på Stiernhööksgymnasiet istället för Falu Fri.

Men i övrigt, bra skrivet Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar