måndag 19 juli 2010

Valtest #2

Har gjort Aftonbladets valtest och precis som med alla andra valtest är det utformat lite galet. Att jag vill avskaffa RUT betyder inte att jag är såsse, utan att jag hellre ser en regelrätt skattereform istället för skattefinansierade avdrag inom vissa utvalda sektioner.

Att jag inte tror att konkurrens mellan kommunala och privata skolor "ökar kvaliteten på utbildningen" beror inte på att jag är kommunist och hatar privata alternativ, utan att dagens system med kommunala skolor och undermåliga friskolor som stödjer sig på skattepengar helt enkelt inte tillåter förbättringar större än den grad att de kanske får kyckling på matbordet på en friskola medan ungarna i den kommunala käkar gröt.

Att jag vill att Sverige ska minska bidraget till u-länder beror inte på att jag är Sverigedemokrat, utan att jag tror att öppna gränser och total frihandel är långt mycket mer effektivt än bistånd.

Testets skala är också den väldigt (väldigt, väldigt, skitväldigt) dum. Här är "progressiv" motsatsen till "konservativ". Vart man står ekonomiskt beskrivs genom "socialekonomisk vänster" respektive höger. Skalan gör mig virrig, vart hamnar man om man är liberal, statist eller centrist då? Som liberal hamnar man på den konservativa delen av socialekonomisk höger och kommer närmast Centerpartiet. Som statist är man tydligen progressiv och socialekonomiskt vänster.

Nej, tacka vet jag World's Smallest Political Quiz. Skulle gärna se att någon svensk tidning tog den och "anpassade" den för svensk politik.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar