torsdag 22 april 2010

Äntligen ska smarta individer få glänsa!

Vi har fått tio nys "elitskolor" i Sverige, så vad säger man?...Äntligen!

Ordet "Elit" låter säkert illa i mångas öron, allt ska ju vara så "klasslöst" och jämställt hela tiden. I landet lagom får man inte vara bäst, i alla fall inte på att vara smart. Alla är ju lika duktiga, och huvudsaken är väl att man försöker, eller hur? Nej, elitskolan är ett välkomnat inslag i det svenska skolklimatet. Skolan är en av de viktigaste aspekterna i ett fungerande samhälle, och att nu extra smarta individer lyfts fram, och uppmuntras till att just vara bäst, är helt underbart.

Många säger att detta kommer leda till att sämre elever (ja, alla är inte lika duktiga) kommer tappa suget helt och hållet, men vad är det för resonemang? Inte tappar jag suget när bror min kommer in på allehanda fina estetskolor medan jag studerar på ett kommunalt gymnasium, vi har inte samma talanger, så enkelt är det. Om jag vill plugga på en fin estetisk skola, så måste jag börja kämpa för det, om jag ändå inte klarar antagningsproven, har jag bara mig själv att skylla. Det är jag själv och ingen annan som avgör mina studieresultat när jag är sjutton år fyllda.

Så, varför ska inte jag få studera på en elitskola för samhällsvetare, när bror studerar på en elitskola för esteter? Har hört folk resonera som så att vara estet inte är lika "fint" som jurist, och därför "får" man vara bra i det estetiska ämnet, men inte i övriga teoretiska ämnen. Till sist kan vi också fråga oss vilka det är som är emot elitskolor, är det ungdomar själva, som vill hindra sina klasskamrater från att utvecklas, eller är det våra konservativa föräldrar som inte vill att grann-familjens unge ska kunna stoltsera med ett certifikat från Polhem?

Vuxna måste inse att alla ungar faktiskt inte vill bli akademiker, det är genom att propagera högljutt mot elitskolor som man sänker sonens eller dotterns sjävförtroende, när inte förälderns jälv tror på en. Och återigen, vad är problemet med att vissa personer är smartare än andra? Vi kan inte leva i en uppdiktad låtsasvärld där alla är lika, för så är det inte.

Och på sätt och vis finns det ju redan elitskolor, för inte var väl skolor som Strängnäs en "vanlig" kommunal skola innan vi satte ett nytt samlingsnamn på den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar