torsdag 22 april 2010

Liberaldemokraterna

Det var mycket snack om en samanslagning mellan Folkpartiet och Centerpartiet nu i sommras. Speciellt CUF:s Magnus Andersson och Hanna Wagenius har visat intresse, samt Liberatis Alexander Bard och förståss Hans Iwan Bratt som står bakom gruppen "Liberaldemokraterna" på facebook.

Så hur ska ett liberaldemokratiskt parti se ut? Vad blir summan av socialliberalism, ekohumanism och en gnutta nyliberalism? Jag själv tillhör den nyliberala/libertarianska falangen i LUF och ser det självklart som önskvärt att ett Liberaldemokraterna skulle ta sig en laissez-faire form, men jag gissar att en stor del folkpartister och centerpartiaster är nöjda med den "officiella" partiideologin socialliberalism. Ett liberalt parti måste vara flexibelt och öppen för all sorts debatt, därför bör, hur som helst, detta nya parti inte ta ställning i någon viss liberal ideologi alls, utan endast vara liberala.
Nu är jag trött, och kommer bara börja svamla om jag inte kryper till kojs snart. Avslutar natten med att publicera två fiktiva logotyper för Liberaldemokraterna och "Liberaldemokratisk Ungdom" som min gode vän Zebulon Beijer gjort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar