torsdag 22 april 2010

Avskaffa föräldraförsäkringen!

Liberala Kvinnor menar, i en av sina motioner till Folkpartiets landsmöte i november, att föräldraförsäkringen bör tredelas. "En del var öronmärkt till respektive förälder och en del att fördela fritt."

Självklart finns där ett problem när en stor del av de svenska männen (innan pappamånaderna infördes) inte tog ut någon pappaledighet alls, - men frågan kvarstår huruvida det är rätt att politiker ska få detaljstyra hur familjer organiserar sina egna liv. Jag har full förståelse för hur Liberala Kvinnor, Liberati och hur andra liberaler i ren allmänhet argumenterar men jag kan inte hålla med om att det är statens uppgift att fördela ledigheten mellan två eller fler föräldrar.

Den dag jag blir pappa kommer jag fördela föräldraförsäkringen med min fru/man så som vi anser det passa våra behov. Självklart kommer vi sikta på att göra det så "jämnt" som möjligt men man det kan komma situationer då detta ter sig som en omöjlighet. Huruvida min granne väljer att dela sin försäkring med sin levnadspartner bör jag sedermera inte bry mig i, - visst så hoppas jag att denne fördelar den på ett "smart" sätt men i händelse av att denne inte gör det kan jag inte förbehålla mig rätten till att tvinga honom att göra "rätt". Lika lite bör staten kunna tvinga mig att göra "rätt".

Det enda rätta i dagens situation bör således vara att helt och hållet avskaffa föräldraförsäkringen, - föräldrar vet bäst själva hur de vill ta hand om sina älskade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar